Česká obec sokolská

Skladba Leporelo pro dorostenky a mladší ženy

Na první pohled jednoduché cvičení plné choreografických záměrů. které vytvoří zajímavé barevné efekty, které vyniknou teprve při cvičení na velké ploše stadionu.

 

Hudba a texty Ewa Farna a další 
Zpívají Ewa Farna
Střihová úprava Zdeněk Barták, Jiří Strohner

Autorky skladby Kateřina Machů, Kateřina Karešová, Karolína Stařecká
Vedoucí skladby Kateřina Machů
Metodik            Karolína Stařecká leporelo.slet@sokol.eu
Základní celek    8 cvičenek
Značková síť       4 x 4
Nářadí a náčiní  jógamatka 

 

Jak se vaše skladba jmenuje, o čem je a co má vyjadřovat?

Skladba se jmenuje Leporelo podle jedné z písní, na kterou se cvičí a zároveň choreografického zobrazení leporela na ploše vytvořeného v jeden moment z rozložených podložek. Vyjádření skladby vychází z úvodní písně Tělo, která ukazuje na ženskost, sílu a to, že každá žena i dívka je jedinečná a neobyčejná a měla by se cítit dobře ve svém těle. Obsahuje prvky akrobacie, aerobiku, jógy i tance a vše na sebe navazuje. Skladba graduje od prvního pomalejšího oddílu s prvky jógy směrem k nejdynamičtější aerobikové části. Celkové vyjádření spočívá také v tom, že významná část pohybů koresponduje s texty písní.

 

Pracujete i s nářadím (náčiním), s pomůckami - jak?

Ve skladbě jsou využity podložky na jógu na cvičení a současně i pro vznik efektů a tvorbu obrazců na ploše. S podložkou se pracuje, když je srolovaná, rozložená nebo přeložená na čtvrtinu. Podložka má z každé strany jinou výraznou barvu a tím dává vyniknout vytvořeným obrazcům. Použití dvoubarevného náčiní a kontrastu byl záměr od začátku tvorby skladby.

 

Co vás inspirovalo při tvorbě skladby, co bylo prvním impulsem?

Jako první impuls byla skladba Leporelo a představa práce s podložkou na ploše. Další inspirací byla zejména hudba a její texty, které samy o sobě inspirují k pohybu.

Také podložky, které se dají využít i mimo skladbu, možnost vyzkoušet náročnější prvky párové akrobacie a zároveň základní jógové cvičení, které je zdraví prospěšné i pro cvičenky, které s ní nemají zkušenosti.

 

Proč jste se rozhodli vytvořit skladbu pro tuto věkovou kategorii?

Do této věkové kategorie spadáme i my - autorky J. Kateřina Karešová už má zkušenosti s tvorbou skladby pro tuto kategorii. Kateřina Machů. a Karolína Stařecká se zase aktivně věnují vedení této věkové kategorie i v rámci pravidelného cvičení – zejména Teamgymu a cvičení pro ženy.

 

Nejzajímavější moment skladby (který by třeba i mohl divákovi uniknout) z pohledu autora?

Karolína Stařecká: „Zajímavých momentů je tam několik, každého zaujme něco jiného. Zajímavé jsou stojky ve dvojicích, je to něco neobvyklého a nového, co se můžou cvičenky naučit.“

Kateřina Machů: „Za mě určitě cvičení na refrén písně Leporelo, kde se velmi podobný motiv opakuje třikrát. Vždy, když se na skladbu dívám, tak v tomto úseku mám tendenci ihned cvičit také.“

Kateřina Karešová: „Myslím, že působivým prvkem skladby je vytvoření prostorového okna ze čtyř podložek najednou. Diváci se přirozeně soustředí na párovou akrobacii v přední linii. Mezitím v zadní části vzniká tento zajímavý prvek.“

 

Zajímavé momenty skladby, na které se mohou cvičenci těšit?

Vyzkouší si akrojógu, ale ne všechny cvičenky ji nakonec cvičí, takže není důvod kvůli obavě z těžších prvků skladbu necvičit. Z celku 8 cvičenek ji cvičí 2 dvojice. Všichni si zacvičí jógu, společnou zvedačku a zapojí i boky při tanečních a aerobikových krokovkách, které mají podtrhnout ženskost a ladnost každé z nás.

Celkově nás od začátku zajímalo i to, jak skladba bude nejen vypadat při celkovém provedení na velkém stadionu, ale myslely jsme také na to, aby se cvičenky v období nácviku někam posunuly a aby se náčiní dalo dále využít při pravidelném cvičení v jednotách.

 

Co vás inspirovalo při navrhování cvičebního úboru?

Kontrast na ploše a zároveň sladění s dvoubarevnými podložkami. Záměrem bylo vytvořit oblečení vhodné na akrobacii i jógu a zároveň aby se dalo využít v dalších letech i po sletu do pravidelného cvičení. Snažily jsme se vybrat barvy, které jsou zajímavé, ale zároveň lichotivé postavě. To byla kritéria při výběru střihu, materiálu i barev.

 

Co vás při nácviku nejvíce překvapilo nebo potěšilo?

Na první pohled jednoduché cvičení, které ve větším celku vyznívá na ploše. Potěšilo nás, že choreografické záměry vytvořily zajímavé barevné efekty na ploše, ale na to se můžeme těšit, až teprve při cvičení na velké ploše. Nejvíce nás potěšilo, že cvičenky si užívají cvičení skladby, některé si písničky zpívají a celkově je to baví.

 

Který moment ze skladby či prvek choreografie máte nejraději a proč?

Vytvoření „leporela“, které se objeví v polovině skladby a propojí mezi sebou cvičební celky. Zároveň se objeví velký barevný kontrast. Další úžasný moment je při vytvoření kruhů a rozvinutí podložek. Na ploše tak vzniknou velké dvoubarevné kruhy.

 

Jak se vám podařilo získat cvičence pro pracovní předvedení a máte zajímavou historku z nácviku?

Oslovily jsme kamarády a známé z naší jednoty Vršovice, dále jsme přizvaly další pražské jednoty, a to ze Sokola Libeň a Vinohrady. Ukázaly jsme jim část připravované skladby a asi je zaujala, tak se k nám přidali J

Zajímavostí možná je, že skladba vznikala opravdu v krátkém čase. O to větší cenu pro nás měla intenzivní spolupráce a ochota předváděcí skupiny skladbě dopomoci ke zdárnému výsledku a zrealizování.

 

Kdo vám nejvíce pomohl se skladbou kromě spoluautorů?

Zejména cvičenky z Vršovic, které s námi nacvičovaly od začátku, nejen na celorepublikové předvedení skladby, a vyzkoušely s námi nespočet variant, daly nám i zpětnou vazbu a vše se několikrát přeučily. Děkujeme jim tedy hlavně za čas, který tomu všechny věnovaly.

Fotky

Newsletter

Generální partneři

Hlavní partner

Hlavní mediální partneři

PARTNEŘI

INSTITUCIONÁLNÍ PARTNEŘI

Oficiální dodavatelé

Partnerské organizace